Skandal w znanej sieci. Klienci mieli w koszykach niechciane towary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega, że znana sieć Duka może dodawać do koszyka niechciane towary.

Karolina Mirosz (mkina)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Skandal w znanej sieci. Klienci mieli w koszykach niechciane towary

Duka to sklep działający stacjonarnie oraz online, który zajmuje się głównie sprzedażą artykułów gospodarstwa domowego. Tymczasem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed pułapkami w sklepie internetowym firmy.

Dalsza część tekstu pod wideo

W trakcie zakupów w koszyku klienta mają pojawiać się bowiem rzeczy, których ten nie umieścił w nim samodzielnie. Słowem, jak twierdzą urzędnicy, sklep na własną rękę dorzuca klientom niechciane towary.

UOKiK wyjaśnia, że zanim klienci dodali coś do koszyka, był już w nim umieszczony produkt, którego nie mieli zamiaru wcześniej zakupić. Kupujący po zauważeniu, że dodatkowy przedmiot znajduje się w koszyczku, musieli ręcznie go usunąć, tak by nie naliczył się za niego dodatkowy koszt.

Co więcej, w przypadku otrzymania niechcianej rzeczy i chęci jej zwrotu, klient musiał poświęcić swój czas, co w opinii regulatora powoduje pewnego rodzaju uciążliwość. Mało tego, bo na klienta zrzucono też koszty wysyłki zwrotnej.

Praktyka ta opisywana jest jako dark patterns i polega na nieuczciwym wykorzystywaniu wiedzy sprzedawcy na temat zachowania kupujących, w celu wpłynięcia na ich decyzje w trakcie dokonywania zakupów online.

Prezes UOKiK postawił w stosunku do spółki Duka International zarzut dotyczący naruszenia interesów konsumentów. Za takie postępowanie grozi  kara wynosząca maksymalnie 10 procent obrotu spółki.