Mniejsi operatorzy budują światłowody głównie za własne środki
Zaledwie co piąty mały lub średni operator telekomunikacyjny starał się o środki z funduszy unijnych na budowę sieci światłowodowych. Zdecydowana większość sięga w tym celu po własne środki – wynika z najnowszego raportu What's Up Wholesale?, wydanego przez Orange Polska.

Orange Polska przygotował kolejną edycję raportu dotyczącego rynku operatorskiego "What's Up Wholesale?". W tym roku celem badania było określenie kierunków rozwoju krajowych sieci operatorskich. Mali i średni operatorzy telekomunikacyjni (ankietowanych było ponad 200 przedsiębiorstw) zostali zapytani między innymi o to, jak fundusze unijne wpłyną na rozwój ich sieci, jak oceniają oni współpracę hurtową, a także jak oceniają wpływ nowych technologii na ich biznes.
Budowa światłowodów? Najczęściej z własnych środków
Z opublikowanego raportu wynika, że ponad 80% małych i średnich operatorów biorących udział w badaniu planuje zwiększać zasięgi swoich sieci w ciągu najbliższych 2 lat. Większość z nich zamierza jednak wykorzystać w tym celu własne środki, przeznaczając je na rozbudowę własnej infrastruktury, dostęp do sieci innych operatorów i akwizycje. O dofinansowanie z funduszy unijnych zabiega zaledwie co piąty ankietowany.



Ponad połowa małych i średnich operatorów uważa, że konkursy nie są dostosowane do ich możliwości. Procedury są dla nich zbyt skomplikowane, a planowaną inwestycją trzeba objąć z byt duży obszar. Wśród najczęściej wskazywanych rozwiązań, które przekonałyby operatorów do wzięcia udziału w programach są:
- zmniejszenie obszarów konkursowych (51%),
- możliwość dowolnego wyboru punktów adresowych do objęcia zasięgiem (43%),
- brak konieczności pokrycia 100% wylicytowanego obszaru (38%),
- wydłużenie czasu realizacji inwestycji (37%).
Beneficjenci programów unijnych na ogół oceniają je pozytywnie oraz polecają w nich udział innym telekomom. W przypadku kończącego się programu POPC, aż 67% jego uczestników deklaruje osiągnięcie zakładanego progu rentowności w przewidywanym czasie.
Operatorzy uważają rozwój 5G za naturalny etap rynku i uważają, że ich oferty będą się rozwijać równolegle, odpowiadając na zwiększone zapotrzebowanie ich klientów na usługi coraz większych przepływności. 63% ankietowanych uważa, że 5G nie wpłynie na ich biznes, a 13% widzi w usługach mobilnych szansę dla rozwoju swojej oferty. Większość ankietowanych nie spodziewa się także odpływu klientów z sieci stacjonarnych. Usługi mobilne chciałby wprowadzić do swojej oferty co trzeci operator. 32% widzi także szansę na rozwój w wykorzystaniu sztucznej inteligencji – przede wszystkim w obszarach obsługi klienta (23%) i zarządzania siecią (21%).
Cały raport "What's Up Wholesale?" można pobrać z tej strony.