Poczta Polska zarobi krocie. Ma monopol na nową, obowiązkową usługę

Poczta Polska jako jedyna będzie mogła obsługiwać e-doręczenia, które już za chwilę staną się obowiązkowe.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
15
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Poczta Polska zarobi krocie. Ma monopol na nową, obowiązkową usługę

Już za 2 miesiące w życie wchodzi nowa usługa, która rocznie może wygenerować oszczędności rzędu nawet 2,3 mld zł. Mowa o e-doręczeniach, które staną się obowiązkową formą kontaktu dla urzędów, samorządów oraz kancelarii notarialnych. Monopol na nie ma Poczta Polska — pisze Rzeczpospolita.

Dalsza część tekstu pod wideo

Poczta Polska z monopolem na e-doręczenia

Obowiązkowe e-doręczenia są wdrażane w Polsce zgodnie z unijnym rozporządzeniem eIDAS. Monopol na nie, a przynajmniej do 2025 roku, ma Poczta Polska, która jako jedyna będzie mogła je dostarczać, a przynajmniej te oficjalne, urzędowe. Będą one obowiązkowe, więc dla PP oznacza to ogromne zyski. Dodatkowo usługa może rozruszać rynek komercyjnych e-doręczeń.

Poczta Polska od 5 października podwyższyła cenę za e-doręczenia, co może doprowadzić do sytuacji, w której dostarczenie wiadomości e-mail może okazać się droższe niż wysyłka papierowego listu. Jednak ostatecznie cały system ma przynieść duże oszczędności. Mówi się o nawet o 75 proc. niższych kosztach.

Poza tym e-doręczenia mają wiele innych korzyści, jak chociażby prowadzenie formalnej korespondencji elektronicznej w kontakcie z podmiotami publicznymi i prywatnymi. Usługa pozwala na rejestrowanie doręczeń, a także zapewnia identyfikację nadawcy i odbiorcy oraz poufności, autentyczności i integralności przesyłek.