DAJ CYNK

Raport ClickMeeting: W 2020 roku z polskiej platformy webinarowej skorzystało 31 mln osób na całym świecie

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

ClickMeeting webinaria 2020 31 mln uczestników

Pandemia Covid-19 spowodowała ogromny wzrost webinarami w 2020 roku. Liczba spotkań i wydarzeń online, organizowanych w Polsce, wzrosła w ubiegłym roku o 953%. Platforma webinarowa ClickMeeting miała w tym czasie 30,7 mln uczestników z całego świata, którzy brali udział w ponad 2,3 mln zdalnych wydarzeń.

Według raportu ClickMeeting „State of Online Events 2021” na temat globalnego i polskiego rynku webinarów, wzrost liczby wydarzeń, które odbyły się za pośrednictwem tej platformy na całym świecie, robi wrażenie – to 269%, a liczba uczestników wzrosła o 262% w stosunku do 2019 roku. Najczęściej organizowanymi wydarzeniami były webinary na żywo, których odbyło się ponad 1,5 mln. Na drugim miejscu znalazły się spotkania w grupach do 25 osób – 649 tys. Trzecie co do popularności były webinary, podczas których odtwarzano wcześniej nagrane wystąpienie – niemal 106,5 tys. W Polsce ogólna liczba wydarzeń online wzrosła aż o 953%, a liczba ich uczestników o 1037%, w stosunku do 2019 roku.

Zobacz: Webinaria ClickMeeting zgromadziły rekordowe 2 miliony uczestników
Zobacz: Bank Pekao pracuje nad „Selfie 2.0”, co usprawni proces zdalnego otwierania rachunków

Webinary jako źródło zarobku

W czasie lockdownu na popularności zyskały płatne webinary, które dla wielu osób stały się podstawowym źródłem zarobku. W sumie w minionym roku na całym świecie za pośrednictwem ClickMeeting odbyło się 8580 płatnych webinarów, które łącznie zarobiły (w przeliczeniu) 7,567 mln zł. W stosunku do 2019 roku oznacza to wzrost o 465%. W Polsce płatne webinary zarobiły w sumie 2,496 mln zł.

Wideo - nauka i narzędzie sprzedaży

Według danych ClickMeeting, oprócz edukacji online w większych grupach, aż 44,2% wydarzeń online zorganizowanych w 2020 roku stanowiły kursy i szkolenia, w tym również firmowe szkolenia wewnętrzne i wprowadzające dla nowych pracowników. Korzystanie z webinarów w celach sprzedażowych i marketingowych było popularne już przed pandemią, a w roku 2020 ten trend tylko się nasilił. W końcu docieranie do jak największej grupy potencjalnych klientów niezależnie od ich lokalizacji jest istotą tych działań. Ze sprzedażą i marketingiem związane było 36,5% wydarzeń online. Większość związana była z prezentacją produktów, zarówno wirtualnych, jak i materialnych.

ClickMeeting 2020 1

Wideo od dawna doskonale sprawdzało się jako narzędzie sprzedaży i marketingu. Potwierdzają to dane: 94 proc. marketerów twierdzi, że filmy pomogły użytkownikom lepiej zrozumieć ich produkty i usługi, a 78 proc., że korzystanie z wideo pomogło bezpośrednio w zwiększeniu sprzedaży.

– powiedziała Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca w ClickMeeting

Praca i eventy online - od konieczności do sukcesu

Platformy webinarowe awansowały do stopnia podstawowych narzędzi codziennej pracy. Spotkania biznesowe, takie jak spotkania zespołów, rozmowy rekrutacyjne, spotkania zarządu, małe konferencje czy warsztaty, stanowiły w 2020 roku 19% wszystkich spotkań na platformie ClickMeeting. Wydarzenia online wprowadzane na szybko w celu zminimalizowania szkód w branży eventowej wywołanej pandemią okazały się sukcesem, pozwalając zwiększyć liczbę uczestników wydarzeń i dotrzeć do odbiorców z odległych miejsc, którzy w normalnych warunkach prawdopodobnie nie wzięliby w nich udziału. W 2020 roku za pośrednictwem ClickMeeting odbyły się 842 wydarzenia dla maksymalnie 10 tys. uczestników.

Średni czas trwania webinaru w zeszłym roku wyniósł 99 minut, natomiast spotkania były nieco krótsze i trwały średnio 65 minut. Webinary są doskonałym narzędziem sprzedażowym, pomagającym budować zaangażowanie odbiorców. Dlatego warto dodać je na stałe do strategii marketingowo-sprzedażowej i dbać o to, by były atrakcyjne dla uczestników.

– dodała Dominka Paciorkowska

Popularne funkcje webinarowe

Najpopularniejszą funkcją używaną przez organizatorów była prezentacja, z której korzystano w prawie 53% wszystkich webinarów. Na drugim miejscu znalazło się udostępnianie ekranu, przydatne zarówno przy wspólnej pracy, jak i podczas nauki czy prezentacji sprzedażowych. Tej funkcji używano podczas 18% spotkań. Kolejna pod względem popularności była tablica, używana podczas prawie 7% spotkań, szczególnie przydatna dla osób prowadzących zajęcia edukacyjne. Na czwartym miejscu znalazła się opcja odtwarzania filmów bezpośrednio z YouTube’a, bez konieczności wchodzenia na stronę – ponad 6% spotkań.

ClickMeeting 2020 2

Organizatorzy webinarów często starali się również w miarę możliwości upraszczać ich obsługę, wysyłając zautomatyzowane e-maile z zaproszeniami – w 2020 roku było ich 18 mln. Wiadomości z przypomnieniami wysłano 44,4 mln, a z podziękowaniami za udział – 17,4 mln.

Zobacz: ZUS uruchomił e-wizyty w języku migowym. Jak się zapisać?
Zobacz: Platforma Przemysłu Przyszłości ogłosiła nabór do zespołu ekspertów, którzy pomogą w rozwoju przemysłu 4.0 w Polsce

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: ClickMeeting