DAJ CYNK

Jak wygląda dostęp do Internetu w Polsce? GUS zna odpowiedź

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Jak Polacy korzystają z Internetu? GUS zna odpowiedź

Według najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) dostęp do Internetu w polskich gospodarstwach domowych nie zmienił się przez rok. Wzrosła za to ilość mobilnych łączy szerokopasmowych.

Główny Urząd Statystyczny opublikował raport "Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 r.". Wynika z niego, że w 2023 roku dostęp do Internetu ma 93,3% gospodarstw domowych w Polsce. Wynik ten jest identyczny jak rok wcześniej. Przez 12 miesięcy nie zmieniła się również dostępność stacjonarnego Internetu szerokopasmowego w naszym kraju, pozostając na poziomie 69,5%. Wzrósł za to odsetek gospodarstw domowych z dostępem do szerokopasmowego Internetu mobilnego, z 70,6% do 73,7%.

Dom z dziećmi w dużym mieście

Dostęp do Internetu mają częściej gospodarstwa domowe z dziećmi, znajdujące się w dużych miastach i na obszarach o wysokim stopniu urbanizacji. Szczegóły na wykresie poniżej.

Internet w Polsce 2023 wykres1
Dostęp do Internetu w Polsce (źródło: GUS)

Polacy korzystają z e-administracji

W tym roku osoby korzystające w ciągu ostatnich 12 miesięcy z usług administracji publicznej przez Internet stanowiły ponad 58% populacji osób w wieku 16-74 lata. Z e-administracji częściej korzystają mieszkańcy miast niż wsi – różnica wynosi 16,8 p.%. Najpopularniejszymi czynnościami są tu:

  • wyszukiwanie informacji na stronach administracji publicznej,
  • wysyłanie wypełnionych deklaracji podatkowych,
  • pobieranie lub drukowanie formularzy urzędowych,
  • uzyskiwanie dostępu do informacji osobistych przechowywanych przez jednostki administracji publicznej.
Wyszczególnienie Ogółem Miasta Wsie
w %
Osoby korzystające ze stron internetowych lub aplikacji jednostek administracji publicznej w ciągu ostatnich 12 miesięcy 58,5 65,5 48,4
w celu:      
  • uzyskiwania dostępu do informacji osobistych przechowywanych przez jednostki administracji publicznej
29,0 36,2 18,1
  • korzystania z publicznych baz danych lub rejestrów
9,9 12,9 5,2
  • wyszukiwania informacji na stronach administracji publicznej
32,8 37,0 26,5
  • dokonania rezerwacji lub umówienia wizyty
18,3 23,3 10,6
  • otrzymania urzędowej korespondencji lub dokumentów na swoje konto na stronie internetowej lub w aplikacji jednostek administracji publicznej
27,0 30,8 21,1
  • pobierania lub drukowania formularzy urzędowych
29,4 33,3 23,5
  • wysyłania wypełnionych deklaracji podatkowych
32,6 38,5 23,6
  • złożenia wniosku o urzędowe dokumenty lub akty
6,6 8,3 4,0
  • złożenia wniosku o świadczenia lub uprawnienia
17,2 18,1 15,9


Polacy kupują przez Internet

W 2023 roku 64,3% osób w Polsce w wieku 16-74 lata dokonało zakupów przez Internet (-0,3 p.% rok do roku). Przez ostatni rok zwiększyła się dysproporcja pomiędzy wskaźnikami dla mieszkańców miast i wsi, z 5,4 p.% do 9,3 p.%. Największa utrzymała się w makroregionie województwo mazowieckie (20,4 p.%), a najmniejsza wystąpiła w makroregionie południowym (2,1 p.%). Szczegóły na wykresie poniżej.

GUS zakupy przez Internet
Zamawianie lub kupowanie przez Internet (źródło: GUS)

Polacy zarządzają dostępem do informacji osobistych

Analizując dane dotyczące czynności wykonywanych w celu zarządzania dostępem do swoich informacji osobistych można zauważyć, że największy odsetek osób odmawiających dostępu do lokalizacji wystąpił w grupie wiekowej 16–24 lata. W tej grupie najczęstsze było też ograniczanie dostępu do profilu. Największy odsetek osób czytających zasady polityki prywatności, odmawiających wykorzystania informacji w celach reklamowych oraz sprawdzających, czy strona jest bezpieczna, odnotowano w grupie osób w wieku 25–54 lata.

GUS zarządzanie dostępem do informacji
Zarządzanie dostępem do swoich informacji (źródło: GUS)

Technologie informacyjno-komunikacyjne w firmach

Z raportu GUS-u wynika, że w 2023 roku 47,6% przedsiębiorstw korzystało z mediów społecznościowych (+2,0 p.%), a 14,6% firm korzystało z otwartych danych publicznych. Co piąte przedsiębiorstwo płaci za reklamę w Internecie. Najczęściej bazuje ona na zawartości stron internetowych lub słowach kluczowych (15,8% ogółu przedsiębiorstw), rzadziej polega na danych ze śledzenia aktywności internautów oraz ich profilu (7,5%). Ponad połowa (58,7%) firm w Polsce korzysta z usług w chmurze obliczeniowej. Najczęściej jest to e-mail (37,8%) oraz programowanie biurowe (27,3%).

Jeśli chodzi o łącza internetowe, takie o przepustowości co najmniej 500 Mb/s ma 25,3% przedsiębiorstw (+ 2,0 p.% rok do roku). Na ogół dotyczy to dużych firm, zatrudniających 250 lub więcej osób.

GUS Internet w firmach
Internet 500 Mb/s (lub szybszy) w firmach (źródło: GUS)

Zobacz: Gigabitowy Internet w każdym domu? Do realizacji planu UE wciąż daleko
Zobacz: Polski Internet na tle świata. Wiemy, gdzie jest najszybciej

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Shutterstock

Źródło tekstu: GUS