UOKiK zobowiązał operatora UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla konsumentów praktyki oraz przyznania im rekompensaty. Decyzja jest prawomocna. O co dokładnie chodzi? O aktywowaną przez UPC usługę „Pakiet Bezpieczeństwa” pomimo braku zgody klientów. Teraz operator musi oddać niesłusznie pobrane kwoty.
Do UOKiK napływały sygnały klientów UPC Polska, w których wskazywali oni na nieprawidłowości w procedurze zawierania lub zmiany warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w trybie na odległość. W związku z tym prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie i postawił spółce zarzuty.
Zobacz: UPC Biznes rusza z nową ofertą: internet do 1 Gb/s, telewizja, pakiet wsparcia dla firm
Okazało się, że operator włączał usługę „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” (dodatkowy program antywirusowy) bez otrzymania uprzedniej zgody konsumentów. Klienci byli informowani o tym, że usługa będzie włączona, a jej koszt po okresie próbnym wyniesie 9 zł miesięcznie. Sama informacja jednak nie jest wystarczająca – potrzebne jest zapytanie klienta o zgodę, czego operator nie robił. Co więcej, część konsumentów nie była w ogóle informowana o aktywacji pakietu i związanymi z nim opłatami.
Zobacz: Uważaj na dropshipping, czyli przekręt podczas zakupów w internecie. UOKiK przestrzega
Jeśli klienci UPC Polska w porę nie zrezygnowali z niechcianego pakietu, musieli płacić 9 zł miesięcznie. Wyjątek stanowili konsumenci, którzy zawarli umowę przez stronę internetową – nie byli oni obciążani tymi opłatami.
Jak zwraca uwagę UOKiK, część klientów mogła nie zdawać sobie sprawy z dodatkowych kosztów. Niektóre osoby dowiadywały się o aktywacji pakietu, kiedy otrzymały pierwsze opłaty z tego tytułu. Większość konsumentów dezaktywowała usługę w bezpłatnym okresie próby lub w pierwszych miesiącach jej świadczenia, jednak nie wszyscy decydowali się na złożenie reklamacji.
Zobacz: Regulamin prowizji Allegro narusza przepisy antymonopolowe? Zbada to UOKiK
UOKiK zobowiązał UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla klientów praktyki oraz do usunięcia jej skutków poprzez przyznanie konsumentom rekompensaty, którą otrzymają automatycznie.
Zobacz: UPC Polska podwyższył abonament? Zapadła decyzja UOKiK: wracają stare ceny, brak podwyżek w przyszłości
Zobacz: Orange też odda niewykorzystane środki pre-paid. Zapadła decyzja
Źródło tekstu: UOKiK