Praktyki, gdy jeden operator telekomunikacyjny podaje się za drugiego, wciąż mają miejsce na naszym rynku. Skargi na takie działania ze strony warszawskiego operatora TeleGo dotarły do UOKiK, który wszczął w tej sprawie postępowanie.
Jak wynika ze wstępnej analizy UOKiK, operator telefoniczny TeleGo może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg konsumentów wynika, że przedstawiciele firmy podają się za dotychczasowego operatora. Prezes Urzędu, Tomasz Chróstny, wszczął postępowanie przeciwko operatorowi.
Spółka TeleGo z Warszawy świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej, komórkowej Sztos, usługi dostępu do internetu oraz usługę teleopieki. Do UOKiK trafiły liczne skargi, z których wynika, że przedstawiciele firmy dzwoniąc do konsumentów z propozycją zawarcia umowy i następnie odwiedzając ich w domu, sugerowali, że reprezentują ich dotychczasowego operatora telefonicznego.
Zobacz: Sztos, nowa oferta na kartę spółki TeleGo
Konsumenci byli przez to przekonani, że rozmowa i przedkładane im dokumenty dotyczą jedynie zmiany warunków umowy z dotychczasowym dostawcą, a nie zawarcia umowy z nowym operatorem.
Kolejny zarzut to niewydawanie klientom wzoru oświadczenia lub formularza odstąpienia od umowy, co może utrudniać im odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Z niektórych skarg wynika, że przedstawiciele spółki w ogóle nie pozostawiają podpisanych dokumentów lub dostarczają je z opóźnieniem, wobec czego konsumenci nie mają możliwości zweryfikowania, z kim i jaką umowę podpisali.
Konsumenci mogli nie otrzymywać od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o ofercie i przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę. Ze skarg wynika, że podpisywanie dokumentów zazwyczaj odbywało się w pośpiechu, zaś konsumenci nie mieli możliwości zapoznania się z pełną treścią umowy. Działania spółki mogą w dużym stopniu dotyczyć seniorów, a zatem szczególnie wrażliwej grupy społecznej
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce TeleGo grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
Zobacz: UOKiK: Twoja Telekomunikacja musi zapłacić 1,5 mln zł kary
W przeszłości UOKiK karał już firmy telekomunikacyjne za podszywanie się pod dotychczasowego operatora, np.: PGT (Telefonia Polska Razem), Telekomunikacja Cyfrowa, Twoja Telekomunikacja, Nasza SA czy Telestrada.
W grudniu 2020 roku Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję wydaną w sprawie spółki Novum, na którą UOKiK za takie same praktyki nałożył karę w wysokości ponad 480 tys. zł. W październiku 2019 roku usługi telekomunikacyjne od Novum przejęła… firma TeleGo, która jak widać, zachowała również jej model działania.
Zobacz: UOKiK: pół miliona zł kary dla Telekomunikacji Novum
Zobacz: UOKiK: Telestrada ma zapłacić ponad 8 mln zł kary
Źródło tekstu: UOKiK