DAJ CYNK

Operator TeleGo wprowadza klientów w błąd? Zbada to UOKiK

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Operator TeleGo wprowadza klientów w błąd? Zbada to UOKiK

Praktyki, gdy jeden operator telekomunikacyjny podaje się za drugiego, wciąż mają miejsce na naszym rynku. Skargi na takie działania ze strony warszawskiego operatora TeleGo dotarły do UOKiK, który wszczął w tej sprawie postępowanie.

Jak wynika ze wstępnej analizy UOKiK, operator telefoniczny TeleGo może wprowadzać konsumentów w błąd. Ze skarg konsumentów wynika, że przedstawiciele firmy podają się za dotychczasowego operatora. Prezes Urzędu, Tomasz Chróstny, wszczął postępowanie przeciwko operatorowi.

Spółka TeleGo z Warszawy świadczy usługi telekomunikacyjne w sieci stacjonarnej, komórkowej Sztos, usługi dostępu do internetu oraz usługę teleopieki. Do UOKiK trafiły liczne skargi, z których wynika, że przedstawiciele firmy dzwoniąc do konsumentów z propozycją zawarcia umowy i następnie odwiedzając ich w domu, sugerowali, że reprezentują ich dotychczasowego operatora telefonicznego. 

Zobacz: Sztos, nowa oferta na kartę spółki TeleGo

Konsumenci byli przez to przekonani, że rozmowa i przedkładane im dokumenty dotyczą jedynie zmiany warunków umowy z dotychczasowym dostawcą, a nie zawarcia umowy z nowym operatorem.

Kolejny zarzut to niewydawanie klientom wzoru oświadczenia lub formularza odstąpienia od umowy, co może utrudniać im odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Z niektórych skarg wynika, że przedstawiciele spółki w ogóle nie pozostawiają podpisanych dokumentów lub dostarczają je z opóźnieniem, wobec czego konsumenci nie mają możliwości zweryfikowania, z kim i jaką umowę podpisali.

Konsumenci mogli nie otrzymywać od przedstawicieli TeleGo pełnej i rzetelnej informacji o ofercie i przedsiębiorcy, z którym podpisują umowę. Ze skarg wynika, że podpisywanie dokumentów zazwyczaj odbywało się w pośpiechu, zaś konsumenci nie mieli możliwości zapoznania się z pełną treścią umowy. Działania spółki mogą w dużym stopniu dotyczyć seniorów, a zatem szczególnie wrażliwej grupy społecznej

 – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce TeleGo grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu

Zobacz: UOKiK: Twoja Telekomunikacja musi zapłacić 1,5 mln zł kary

W przeszłości UOKiK karał już firmy telekomunikacyjne za podszywanie się pod dotychczasowego operatora, np.: PGT (Telefonia Polska Razem), Telekomunikacja Cyfrowa, Twoja Telekomunikacja, Nasza SA czy Telestrada. 

W grudniu 2020 roku Sąd Apelacyjny podtrzymał decyzję wydaną w sprawie spółki Novum, na którą UOKiK za takie same praktyki nałożył karę w wysokości ponad 480 tys. zł. W październiku 2019 roku usługi telekomunikacyjne od Novum przejęła… firma TeleGo, która jak widać, zachowała również jej model działania.

Zobacz: UOKiK: pół miliona zł kary dla Telekomunikacji Novum
Zobacz: UOKiK: Telestrada ma zapłacić ponad 8 mln zł kary

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK