DAJ CYNK

Orange i Play z zarzutami za niechciane płatne usługi

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Orange i Play z zarzutami za niechciane płatne usługi

Operatorom sieci Orange i Play postawione zostały zarzuty za pobieranie płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Wcześniej za podobne praktyki UOKiK nałożył kary na T-Mobile i Plusa.

Włączenie dodatkowo płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną i świadomą zgodą klienta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy. UOKiK przyglądał się temu, czy i jak najwięksi operatorzy telefonii komórkowej informują klientów o aktywacji dodatkowo płatnych serwisów. W efekcie prezes Urzędu wszczął kolejne dwa postępowania, w których postawił zarzuty telekomom.

Operatorzy z zarzutami 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął dwa postępowania wobec Orange Polska i P4, operatora sieci Play. Zarzuty dotyczą pobierania płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali klientów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych.

W przypadku Orange Polska chodzi o następujące usługi: „Halo granie”, „Cyber tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest dziecko”, „Bezpieczny internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych”.

W przypadku Playa chodzi o: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min” oraz „50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100/200 minut do innych sieci komórkowych”.

Postępowania przeciwko Orange Polska oraz P4 mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych w wysokości do 10 proc. obrotu każdego z operatorów.

Zobacz: UOKiK znów oskarża Orange Polska. Poszło o Flash SMS-y i direct billing

Wcześniej był T-Mobile i Plus 

To nie pierwsze postępowania w tej sprawie. W czerwcu 2021 r. Sąd Apelacyjny przyznał rację prezesowi UOKiK i oddalił apelację T-Mobile Polska. Operator naruszył zbiorowe interesy konsumentów, włączając im bez ich wyraźnej zgody dodatkowe, płatne usługi, takie jak „Granie na czekanie”, „Szafa Gra” czy „Prenumerata”. Sąd podtrzymał nałożoną karę finansową – 15 mln zł.

Z kolei w maju br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, przyznając UOKiK rację zarówno co do praktyki, jak i co do wysokości nałożonej kary w wysokości prawie 40 mln zł. Prezes UOKiK uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów pobieranie przez Polkomtel opłat za aktywowane usługi pomimo nieuzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Chodziło o np.: „Czasoumilacz”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Bezpieczny Internet”.

Zobacz: UOKiK: T-Mobile ma zapłacić 15 mln zł kary. Jest wyrok sądu
Zobacz: UOKiK: Plus naprawi usługi premium oraz wypłaci rekompensaty

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Pixabay

Źródło tekstu: UOKiK