Orange Polska stracił setki tysięcy kart SIM. Oto wyniki za 1 kwartał 2023
Orange Polska podał wyniki finansowe za 1 kwartał 2023. Operator wypracował w pierwszym kwartale dobre wyniki finansowe – przychody wzrosły o ponad 7%, a rentowność operacyjna EBITDAaL o 5,5% rok do roku. Nie wszystko jednak przebiega idealnie – w kwartał Orange stracił aż 265 tys. kart SIM pre-paid.

Orange Polska: wyniki operacyjne
Jak co kwartał, Orange Polska może przede wszystkim pochwalić się rozwojem usług światłowodowych. W pierwszych trzech miesiącach 2023 roku przybyło 47 tysięcy klientów Orange Światłowodu, a łącznie na koniec marca korzystało z niego 1,22 mln użytkowników. To o ponad 20% więcej niż rok wcześniej. W zasięgu usług światłowodowych od Orange jest niemal 7,3 mln gospodarstw domowych w kraju.
Stabilnie rośnie liczba klientów konwergentnych pakietów usług dla domu. W 1 kwartale przybyło 14 tysięcy użytkowników Orange Love, a łączna ich liczba zwiększyła się o 4,9% rok do roku – do 1,639 mln.



Liczba klientów abonamentowych mobilnych usług głosowych wzrosła o 3% roku-do-roku, w pierwszym kwartale przybyło ich 40 tysięcy. Łączna liczba kart SIM u operatora wyniosła 17,435 mln (zmiana +0,7% r/r), z czego 12,636 mln to karty SIM abonamentowe (+4,9% r/r), a pre-paid to 4,799 mln (-8,8%).
Orange Polska traci karty SIM
Nieco inaczej te wyniki wyglądają w ujęciu kwartalnym. W porównaniu do czwartego kwartału 2022 roku daje się zauważyć duża strata aktywnych kart pre-paid. Pod koniec roku było ich 5,064 mln, a na koniec pierwszego kwartału już tylko 4,799 mln. Różnica sięga więc aż 265 tys. kart SIM pre-paid.
Jak to tłumaczy operator? Na ten wynik miał wpłynąć początkowy duży wzrost związany z popytem na usługi ze strony obywateli Ukrainy uciekających do Polski przed wojną oraz późniejszy spadek zainteresowania kartami. I faktycznie – po ataku Rosji, w drugim kwartale 2022, gdy Orange rozdawał darmowe startery, w użyciu było 5,591 mln kart pre-paid. Stanowiło to duży wzrost w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 (5,260 mln), gdy rozpoczęła się dystrybucja darmowych starterów. Później jednak wykorzystanie kart malało – w trzecim kwartale spadło z 5,591 mln do 5,451 mln i w czwartym do 5,064 mln.
Orange stracił też sporo na przenoszeniu numerów (w pierwszym kwartale bilans wynosił -16 951 kart SIM), trochę też zyskał, więc w rezultacie łączna liczba kart SIM zmniejszyła się kwartalnie z 17,630 mln o 195 tys.
Liczba usług telefonii komórkowej (karty SIM w tys.) | 1 kw. 2022 | 2 kw. 2022 | 2 kw. 2022 | 3 kw. 2022 | 1 kw. 2023 | |||
Post-paid | ||||||||
telefony komórkowe | 8 506 | 8 609 | 8 666 | 8 723 | 8 763 | |||
internet mobilny | 659 | 646 | 638 | 627 | 621 | |||
M2M | 2 880 | 2 983 | 3 168 | 3 216 | 3 253 | |||
Post-paid razem | 12 046 | 12 238 | 12 472 | 12 566 | 12 636 | |||
- w tym klienci konwergentni (B2C) | 2 914 | 2 937 | 2 958 | 2 991 | 3 001 | |||
Pre-paid | 5 260 | 5 591 | 5 451 | 5 064 | 4 799 | |||
Razem | 17 306 | 17 829 | 17 924 | 17 630 | 17 435 |
Pod koniec pierwszego kwartału na łączną liczbę abonamentowych kart SIM składało się 8,763 mln usług telefonii komórkowej, 621 tys. usług internetu mobilnego oraz 3,253 mln kart M2M.
We wszystkich usługach stabilnie rośnie wartość ARPO (średni przychód na jednego klienta). W kategorii usługi wyłącznie komórkowych jest to 21,1 zł, na co składa się m.in ARPO za telefony komórkowe post-paid 28,9 zł oraz pre-paid 13 zł. Kwartal wcześnie były to kwoty odpowiednio 20,8 zł, 28,8 zł i 12,9 zł. Operator przekonuje, że jest to efektem podejścia „więcej za więcej”, a także m.in. rosnącej liczby klientów światłowodu.
Przed nami kolejne, istotne dla przyszłości działania: jeszcze w tym roku rozpoczniemy stopniowe wyłączanie technologii 3G. Dzięki temu zrobimy więcej miejsca w naszej sieci dla nowocześniejszych technologii oferujących wyższą jakość usług. Zrealizowaliśmy z wyprzedzeniem nasze cele dotyczące emisji własnych, pierwotnie zakładane na 2025 rok
– powiedział Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
Orange Polska: wyniki finansowe
Operator ocenia, że pierwszy kwartał był bardzo udany pod względem finansowym. Na łączny wzrost przychodów firmy (ponad 7% rok do roku) pozytywnie wpłynęły: przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych (wzrost o 6% rok do roku), przychody z usług ICT dla biznesu (+12% rok do roku), przychody z usług hurtowych (odliczając tradycyjne obszary, wzrost sięgnął 15%), a także wyjątkowo duży wzrost przychodów ze sprzedaży urządzeń – aż o 40% rok do roku.
Wynika to głównie z popytu klientów na smartfony. Operator oferuje możliwość ich zakupu na raty 0%, a pod koniec 2022 udostępnił możliwość rozłożenia płatności nawet na 36 miesięcy. W marcu tego roku wprowadził kolejne, korzystne dla klientów zmiany w systemie ratalnym.
Wzrost EBITDAaL został wypracowany dzięki wzrostowi przychodów z głównych linii biznesowych. Zgodnie z przewidywaniami, inflacja spowodowała wzrost kosztów, niemniej firma częściowo zdołała je skompensować, m.in. poprzez niższe koszty utrzymania nieruchomości.
W ocenie Orange Polska pierwszy kwartał był bardzo udany jeśli chodzi o sprzedaż nieużywanych przez firmę nieruchomości, a przychody z ich sprzedaży, wraz z rosnącą EBITDAaL, mocno przyczyniły się do osiągnięcia ponad dwukrotnie wyższego zysku netto w porównaniu z 1 kwartałem 2022.
Firma spodziewa się dalszego wpływu inflacji na biznes. Operator nie obawia się jednak problemów z osiągnięciem całorocznych celów. Dobre wyniki finansowe z pierwszych miesięcy roku stanowią solidny fundament do realizacji planów.
Wyniki na tle poprzednich lat
Karty SIM w milionach
Prepaid | Postpaid | Razem | |||
Ogółem | W tym biznes | ||||
1Q12 | 7,685 | 6,927 | 2,446 | 14,612 | |
2Q12 | 7,820 | 6,937 | 2,436 | 14,757 | |
3Q12 | 7,865 | 6,894 | 2,420 | 14,758 | |
4Q12 | 7,984 | 6,911 | 2,428 | 14,895 | |
1Q13 | 7,980 | 6,906 | 2,407 | 14,886 | |
2Q13 | 7,977 | 6,970 | 2,399 | 14,947 | |
3Q13 | 8,074 | 7,052 | 2,402 | 15,126 | |
4Q13 | 8,104 | 7,221 | 2,420 | 15,325 | |
1Q14 | 8,035 | 7,360 | 2,456 | 15,395 | |
2Q14 | 8,002 | 7,459 | 2,464 | 15,461 | |
3Q14 | 8,058 | 7,533 | 2,468 | 15,591 | |
4Q14 | 7,950 | 7,679 | 2,498 | 15,629 | |
1Q15 | 7,791 | 7,727 | 2,496 | 15,518 | |
2Q15 | 7,690 | 7,897 | 2,561 | 15,587 | |
3Q15 | 7,606 | 8,087 | 2,601 | 15,693 | |
4Q15 | 7,545 | 8,361 | 2,688 | 15,906 | |
1Q16 | 7,689 | 8,575 | 2,754 | 16,264 | |
2Q16 | 7,898 | 8,798 | 2,817 | 16,696 | |
3Q16 | 7,309 | 9,085 | 2,893 | 16,394 | |
4Q16 | 6,537 | 9,453 | 2,986 | 15,990 | |
1Q17 | 5,820 | 9,452 | b.d. | 15,272 | |
2Q17 | 4,983 | 9,573 | b.d. | 14,555 | |
3Q17 | 4,696 | 9,662 | b.d. | 14,358 | |
4Q17 | 4,698 | 9,726 | b.d. | 14,424 | |
1Q18 | 4,621 | 9,747 | b.d. | 14,368 | |
2Q18 | 4,694 | 9,790 | b.d. | 14,484 | |
3Q18 | 4,761 | 9,853 | b.d. | 14,614 | |
4Q18 | 4,883 | 9,922 | b.d. | 14,805 | |
1Q19 | 4,867 | 9,970 | b.d. | 14,837 | |
2Q19 | 4,924 | 10,040 | b.d. | 14,964 | |
3Q19 | 5.012 | 10,128 | b.d. | 15,140 | |
4Q19 | 5,047 | 10,237 | b.d. | 15,284 | |
1Q20 | 5,095 | 10,342 | b.d. | 15,436 | |
2Q20 | 4,982 | 10,504 | b.d. | 15,487 | |
3Q20 | 4,920 | 10,749 | b.d. | 15,669 | |
4Q20 | 4,860 | 10,892 | b.d. | 15,752 | |
1Q21 | 4,783 | 11,017 | b.d. | 15,800 | |
2Q21 | 4,855 | 11,192 | b.d. | 16,047 | |
3Q21 | 4,910 | 11,679 | b.d. | 16,590 | |
4Q21 | 4,953 | 11,847 | b.d. | 16,800 | |
1Q22 | 5,260 | 12,046 | b.d. | 17,306 | |
2Q22 | 5,591 | 12,238 | b.d. | 17,829 | |
3Q22 | 5,451 | 12,472 | b.d. | 17,924 | |
4Q22 | 5,064 | 12,556 | b.d. | 17,630 | |
1Q23 | 4,799 | 12,636 | b.d. | 17,435 |
ARPO w zł (ang. Average Revenue Per Offer, czyli średni przychód z oferty)
Usługi mobilne | Postpaid bez M2M | Prepaid | Razem | ||
Głosowe | Internet | Razem | |||
1Q16 | 40,5 | 27,6 | 38,2 | 9,6 | 23,0 |
2Q16 | 39,6 | 25,5 | 37,1 | 9,1 | 22,2 |
3Q16 | 39,3 | 23,5 | 36,5 | 9,2 | 22,1 |
4Q16 | 36,6 | 23,2 | 34,2 | 9,4 | 21,9 |
1Q17 | 35,1 | 22,3 | 32,8 | 9,3 | 21,8 |
2Q17 | 35,5 | 20,9 | 32,9 | 11,3 | 23,5 |
3Q17 | 33,1 | 20,3 | 30,9 | 13,0 | 23,5 |
4Q17 | 32,5 | 19,4 | 30,3 | 12,6 | 23,0 |
1Q18 | 31,1 | 19,1 | 29,2 | 11,9 | 21,9 |
2Q18 | 30,5 | 18,4 | 28,7 | 12,3 | 21,7 |
3Q18 | 30,5 | 17,8 | 28,7 | 12,6 | 21,7 |
4Q18 | 29,6 | 17,0 | 27,7 | 12,2 | 20,9 |
1Q19 | 28,6 | 16,4 | 26,9 | 11,4 | 20,0 |
2Q19 | 28,7 | 15,9 | 27,0 | 11,6 | 20,1 |
3Q19 | 28,9 | 15,4 | 27,1 | 12,1 | 20,3 |
4Q19 | 28,5 | 14,3 | 26,7 | 11,9 | 20,0 |
1Q20 | 28,0 | 13,6 | 26,3 | 11,6 | 19,5 |
2Q20 | 27,2 | 13,3 | 25,5 | 11,9 | 19,3 |
3Q20 | 27,6 | 12,9 | 25,9 | 12,5 | 19,9 |
4Q20 | 27,3 | 12,7 | 25,6 | 12,7 | 19,8 |
1Q21 | 27,2 | 12,5 | 25,6 | 11,9 | 19,6 |
2Q21 | 27,7 | 12,3 | 26,0 | 12,6 | 20,1 |
3Q21 | 28,3 | 12,3 | 26,7 | 13,1 | 20,7 |
4Q21 | 27,9 | 12,2 | 26,3 | 12,9 | 20,3 |
1Q22 | 28,0 | 12,1 | 26,4 | 12,3 | 20,1 |
2Q22 | 28,3 | 12,1 | 26,8 | 12,5 | 20,2 |
3Q22 | 28,9 | 12,1 | 27,3 | 11,8 | 20,1 |
4Q22 | 28,8 | 12,1 | 27,3 | 12,9 | 20,8 |
1Q23 | 28,9 | 11,9 | 27,4 | 13 | 21,1 |
CHURN (wskaźnik odejść) telefonii komórkowej
Prepaid | Postpaid | |
1Q12 | 16,7% | 3,9% |
2Q12 | 16,8% | 3,4% |
3Q12 | 17,2% | 3,5% |
4Q12 | 15,0% | 3,4% |
1Q13 | 15,5% | 3,7% |
2Q13 | 15,1% | 3,6% |
3Q13 | 14,6% | 3,3% |
4Q13 | 14,8% | 3,4% |
1Q14 | 14,9% | 3,4% |
2Q14 | 14,9% | 3,3% |
3Q14 | 16,4% | 3,4% |
4Q14 | 16,8% | 3,5% |
1Q15 | 16,7% | 3,7% |
2Q15 | 16,1% | 3,2% |
3Q15 | 17,0% | 3,0% |
4Q15 | 16,9% | 3,0% |
1Q16 | 15,7% | 3,0% |
2Q16 | 15,2% | 2,8% |
3Q16 | 16,8% | 2,7% |
4Q16 | 18,1% | 2,8% |
1Q17 | 21,3% | 3,1% |
2Q17 | 25,0% | 2,8% |
3Q17 | 17,5% | 2,9% |
4Q17 | 10,9% | 3,2% |
1Q18 | 14,6% | 3,1% |
2Q18 | 11,3% | 2,7% |
3Q18 | 10,4% | 2,8% |
4Q18 | 8,9% | 2,8% |
1Q19 | 10,8% | 2,8% |
2Q19 | 10,2% | 2,5% |
3Q19 | 10,7% | 2,4% |
4Q19 | 10,2% | 2,8% |
1Q20 | 9,1% | 2,5% |
2Q20 | 10,4% | 2,1% |
3Q20 | 11,4% | 2,2% |
4Q20 | 10,7% | 2,3% |
1Q21 | 10,8% | 2,3% |
2Q21 | 9,1% | 1,9% |
3Q21 | 10,0% | 1,8% |
4Q21 | 10,5% | 2,3% |
1Q22 | 9,5% | 1,9% |
2Q22 | 7,5% | 1,9% |
3Q22 | 14,6% | 2,3% |
4Q22 | 18,5% | 2,1% |
1Q23 | 16,3% | 2,1% |