DAJ CYNK

[Aktualizacja] Play zwróci niewykorzystane pieniądze z pre-paidów

Mieszko Zagańczyk

Prawo, finanse, statystyki

Play zwróci niewykorzystane pieniądze z pre-paidów

Zapadła kolejna decyzja UOKiK zobowiązująca operatora telekomunikacyjnego do zwrotu klientom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta pre-paid. Tym razem Urząd wziął pod lupę Playa, wcześniej podobne rozstrzygnięcia zapadły w sprawie Polkomtela i T-Mobile. Na liście pozostał jeszcze Orange – postępowanie w sprawie tej sieci jest już w toku.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Do tej pory UOKiK wydał decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel, na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile do zwrotu pieniędzy odbiorcom. Toczy się postępowanie wobec Orange Polska.

Zobacz: Telefon na kartę a zwrot środków po minięciu ważności konta - UOKiK wydał pierwszą decyzję
Zobacz: UOKiK: T-Mobile zwróci niewykorzystane pieniądze z kont pre-paid

Kolejna decyzja dotyczy sieci Play, która nie oddawała swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek, nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie pre-paid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej

 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Najnowsza decyzja dotyczy spółki P4, operatora sieci Play. W we wzorcach umów usług przedpłaconych (pre-paid) P4 zastrzegało, że w przypadku utraty ważności konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo np. zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę.

Zobacz: Komisja Etyki Reklamy krytykuje Play za kampanię „5G Ready”

UOKiK zobowiązał P4 do wprowadzenia mechanizmu zwrotu pozostałych na koncie pre-paid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu usługi zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65 roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach z wiadomości SMS.

W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług pre-paid muszą na wniosek konsumenta zwrócić pozostałe na koncie środki. Unijne prawo jest implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot od dawna jest już regułą.

Zobacz: UOKiK: 40,4 mln zł kary za nieuczciwe reklamy oferty smartDOM

Jak uzyskać zwrot pieniędzy od Play?

  • Poszkodowany klient musi złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących.
  • Może to zrobić poprzez kontakt z obsługą klienta Playa (pisemnie, e-mailem, telefonicznie) lub w autoryzowanych salonach.
  • Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć dwudziestu złotych.
  • Zwrotowi nie będą podlegały środki powyżej nominalnej kwoty doładowania.
  • W ciągu 30 dni od złożenia wniosku pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.

Jak to może wyglądać w praktyce?

Praktyczny przykład: konsument doładował konto kwotą 50 zł. Była to oferta promocyjna więc otrzymał dodatkowe 25 zł i na koncie łącznie miał do wykorzystania 75 zł . W momencie zmiany operatora na koncie pozostało mu 55 zł, ponieważ wykorzystał tylko 20 zł. Przysługuje mu zwrot 50 zł (nominalna wartość doładowania) pomniejszony o opłatę manipulacyjną.

AKTUALIZACJA

Otrzymaliśmy od Play komentarz w tej sprawie. Operator jest na etapie wdrażania mechanizmu zwrotów. Zgodnie z ustaleniami z UOKiK, na przygotowania ma czas do końca listopada. W tej chwili nie można się jeszcze ubiegać o zwrot środków.

Jako Play wprowadzamy korzystne dla klientów oferty i rozwiązania. Cieszymy się, że kwestia zwrotu pozostałych środków z doładowań została uregulowana oraz że mamy czas niezbędny na wdrożenie takiego mechanizmu. Klienci ofert na kartę i MIX będą mogli skorzystać z tego procesu pod koniec listopada.

- poinformował nas Krzysztof Sylwerski z biura prasowego Play.

Zobacz: Play bez Huaweia? Pozbycie się chińskiej marki tańsze niż szacowano
Zobacz: Play obniża ceny trzech smartfonów. Nawet o 300 zł, ale tylko na kilka dni
Zobacz: Internet Play NET BOX w nowych cenach i z większymi pakietami danych. Mocne LTE na terenach pozamiejskich 

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów