DAJ CYNK

UOKiK: Polkomtel musi zapłacić prawie 40 mln zł kary

Marian Szutiak

Prawo, finanse, statystyki

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na operatora sieci Plus karę w wysokości 39,5 mln zł. Polkomtel bezprawnie pobierał opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć usług aktywowanych automatycznie, takich na przykład jak Czasoumilacz czy Serwis wyświetlacza.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję wobec spółki Polkomtel, w której stwierdził, że operator sieci Plus stosował dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Dotyczyły one usług niewliczanych do kwoty abonamentu, które Polkomtel automatycznie uruchamiał przy podpisaniu umowy. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, a potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty. W zależności od usługi było to od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka takich usług.

Zobacz: UOKiK ma skargi na 5G Ready, ale nie prowadzi postępowania
Zobacz: Orange ma zapłacić 13 mln zł kary za wprowadzanie klientów w błąd przy reklamowaniu Neostrady

Jak podaje UOKiK, przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się na przykład z bezpieczeństwem.

- Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych  usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz”.

- powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK

Za każdą z praktyk UOKiK nałożył na Polkomtel karę, co łącznie dało kwotę w wysokości 39 457 264 zł. Warto przy okazji zauważyć, że to nie pierwsza decyzja Urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 roku UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska - decyzja nie jest prawomocna, ponieważ spółka odwołała się do sądu.

- Mam nadzieję, że wskutek działań UOKiK takie praktyki znikną z rynku. Konsumenci muszą mieć zawsze zapewnioną możliwość podjęcia świadomej i swobodnej decyzji, czy chcą korzystać z dodatkowo płatnych usług.

- dodał Marek Niechciał

Kara to nie wszystko

Po uprawomocnieniu się decyzji, Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług. Dowiedzą się z nich, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia Urzędu co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, na przykład jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.

Zobacz: Złamano prawo przy zmianie N na nc+. 11 mln kary UOKiK dla ITI podtrzymane
Zobacz: Ponad 15 mln kary dla T-Mobile. Koniec 8-letniej batalii

Decyzja nie jest prawomocna. Polkomtel może się odwołać do sądu w terminie miesiąca od jej doręczenia.

Zakwestionowane usługi:

Usługa Opis Miesięczna opłata
"Czasoumilacz" Możliwość wyboru sygnału, który słyszy osoba oczekująca na połączenie 2,02 zł
"Serwis Wyświetlacza" Bezpłatna diagnoza oraz naprawa lub wymiana wyświetlacza 4,99 zł
"Ochrona Internetu" Ochrona przed zagrożeniami z sieci, możliwość blokowania stron nieodpowiednich dla dzieci 2,99 zł
"Gdzie Jest Bliski" Możliwość lokalizacji bliskich osób poprzez namierzanie ich karty SIM 5,00 zł
"Usługa transmisji danych do IPLA" Możliwość korzystania z wideo na żądanie w aplikacji IPLA 10,00 zł
"Usługa transmisji danych do HBO GO" Możliwość korzystania z wideo na żądanie w serwisie HBO GO 20,00 zł
"Plus Music News" Dostarczanie biuletynu z nowościami muzycznymi 19,99 zł
"Połączenia bez limitu na numery stacjonarne" Możliwość dzwonienia bez ograniczeń na krajowe numery stacjonarne 10,00 zł
"Bezpieczny Internet" Transmisja danych 5,00 zł - 20,00 zł
 

Zobacz: Brytyjski UOKiK nakazuje Apple informować użytkowników o zmianach w wydajności telefonów po aktualizacji
Zobacz: UOKiK ostrzega: Uważajcie na fałszywych pośredników szybkich płatności

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło tekstu: UOKiK