Zakupy internetowe zaczynamy od Allegro lub Google
IRCenter przeprowadził badanie, w którym przeanalizowano ścieżki zakupowe online w Polsce. Okazało się, że najpopularniejsze witryny dla osób robiących e-zakupy to Allegro i Google.

W e-commerce na decyzję o zakupie mają wpływ takie czynniki, jak całodobowa dostępność, szeroki asortyment, cena produktu oraz szybkość i koszt dostawy. Celem badania przeprowadzonego przez IRCenter było sprawdzenie, jak Polacy dokonują zakupu w Internecie, szczególnie gdzie zaczynają i gdzie kończą swoją ścieżkę zakupową. Przeanalizowano również, jak przebiega proces decyzyjny konsumentów, w jakim czasie podejmują decyzję o zakupie oraz w jakim celu odwiedzają platformy internetowe.
W poszukiwaniu produktu
Chcąc kupić jakiś produkt, Polscy internauci korzystają najczęściej z platform handlowych (29%), przy czym oznacza to głównie jedną platformę - Allegro (27% wszystkich głosów). 15% ankietowanych udaje się do sklepów online, natomiast 14% sięga po wyszukiwarkę Google.



Zobacz: Ruszył festiwal zakupów Allegro Smart! Week. MacBook Air 13 za 2499 zł
Zobacz: Cyfrowe Zniżki z okazji Festiwalu Cyfryzacji
Po Allegro internauci sięgają przede wszystkim po to, by zorientować się w cenach (73%). To także główny cel odwiedzania wyszukiwarki Google (64%). Kupujący chcą również poznać dostępne rodzaje produktów, ich szczegółowe dane, a także poznać opinie na ich temat.
Zobacz: Huawei otwiera sklep internetowy. Robert Lewandowski już zrobił w nim zakupy
Zobacz: Przestajemy płacić gotówką za zakupy w sieci
Ciąg dalszy ścieżki zakupowej
Z przeprowadzonego badania wynika, że 85% osób, które zaczynają proces zakupowy na Allegro, kupuje dany produkt. W przypadku zaczynających na Google wskaźnik ten wynosi 78%. Najczęściej zakup jest wykonywany jeszcze tego samego dnia - 40% w przypadku zaczynania na Allegro i 34% w przypadku Google.
Jeśli ktoś zaczyna poszukiwanie produktu na Allegro, to 78% przypadków także tam go kupuje. Jeśli ktoś zaczyna swoją ścieżkę zakupową od wyszukiwarki Google, w 22% przypadków kupuje na Allegro.
Zobacz: Nowość w Allegro: kup teraz i zapłać nawet 30 dni później bez odsetek
Zobacz: Za miesiąc startuje Allegro Lokalnie
Co i na czym kupujemy?
Z badania IRCenter wynika, że do zakupów online najczęściej wykorzystujemy komputer, nieco rzadziej używany jest smartfon, a najrzadziej tablet. Popularność poszczególnych urządzeń zależy od rodzaju produktów. Na przykład na komputerze kupujemy 81% towarów z kategorii kolekcje i sztuka. Smartfon z kolei jest najczęściej wykorzystywany w przypadku zakupów z kategorii dziecko - 43%.
Zobacz: Łatwa instalacja aplikacji Google w Huawei Mate 30 już nie działa, zostały sekretne API i dziura bezpieczeństwa
Zobacz: Google Play: za darmo aplikacje i gry o wartości 220 zł
Oglądanie towaru na żywo
43% respondentów przyznało, że przed zakupem jakiegoś produktu ogląda go w sklepie na żywo. 55% towarów z kategorii motoryzacja, 51% z kategorii dziecko i 41% z kategorii dom i ogród było potem kupowane na Allegro.
Zadowolenie z zakupów online
67% ankietowanych pozytywnie ocenia metody płatności za produkty dostępne w e-sklepach. 60% wyraża ogólne zadowolenie z przebiegu transakcji, a 56% dobrze ocenia sposób zapakowania produktu. Inne aspekty zakupów online, z których zadowoleni są konsumenci, to między innymi szybkość wysyłki (56%), cena produktu (55%) i kontakt ze sprzedawcą (51%).