Masz Profil Zaufany? To zatrzymaj się, bo jest ważna sprawa
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że z profilu zaufanego korzysta już ponad 14 milionów mieszkańców Polski. Resort przypomina, że jest on ważny przez 3 lata, ale w każdej chwili można łatwo przedłużyć ważność na kolejne 3 lata.

Profil zaufany to usługa, która pozwala na korzystanie ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych. Posługując się nim możesz załatwić wiele spraw urzędowych z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu. W ten sposób da się złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę, bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Jak założyć profil zaufany?
Zakładanie profilu zaufanego należy rozpocząć na stronie pz.gov.pl. Tam klikasz pole Zarejestruj się w prawym górnym rogu, a następnie wybierasz sposób, w jaki chcesz uzyskać profil zaufany. Do wyboru są cztery sposoby:



- Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
- Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
- Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
- Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku:
- potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
- po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Profil zaufany trzeba przedłużać
Raz założony profil zaufany jest ważny przez 3 lata. Zanim minie ten termin, ważność warto przedłużyć na kolejny okres. Możesz tego dokonać po zalogowaniu się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wchodzisz w Szczegóły profilu i wybierasz Przedłuż ważność lub zmień dane.
Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce Szczegóły profilu musisz wybrać Zmień dostawcę tożsamości na bank.
Nie pamiętasz loginu i hasła? Jest na to sposób
Jeśli nie pamiętasz swojego loginu do profilu zaufanego:
- wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
- wpisz adres e-mail podany podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij Przypomnij.
Otrzymasz wiadomość e-mail z loginem.
Jeśli nie pamiętasz swojego hasła do profilu zaufanego:
- wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
- wpisz nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknij Zmień hasło.
W takim przypadku otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego, wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz. Na numer telefonu, podany przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij Ustaw nowe hasło, a następnie Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
Co zrobić, gdy coś nie działa?
Jeśli napotkasz trudności związane z działaniem profilu zaufanego lub masz pytania na temat usługi, skontaktuj się z obsługą profilu zaufanego:
- telefonicznie: + 48 42 253 54 50 (numer czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00),
- e-mailem: [email protected].
Aby załatwienie Twojej sprawy było szybkie i sprawne, wiadomość e-mail powinna zawierać następujące elementy:
- temat wiadomości: Profil zaufany,
- numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
- dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
- login użytkownika np. „użytkownik_pz”,
- nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
- nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
- dzień i godzina wystąpienia błędu,
- miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
- widok ekranu z błędem (Print Screen).