UOKiK sprawdza Temu. Są skargi na nieprawidłowości w serwisie

Temu to platforma sprzedażowa, która w ubiegłym roku weszła na polski rynek. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływa coraz więcej skarg na ten serwis, dotyczących możliwych naruszeń obowiązujących przepisów.

Marian Szutiak (msnet)
2
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
UOKiK sprawdza Temu. Są skargi na nieprawidłowości w serwisie

Temu to założona w 2022 roku platforma sprzedażowa. Start nastąpił w Bostonie (USA), jednak działalność serwisu opiera się przede wszystkim na sprzedaży produktów pochodzących z Chin. Właścicielem jest PDD Holding, do którego należy również chińska platforma Pinduoduo. Temu weszło na polski rynek w czerwcu 2023 roku i niemal od początku pojawiły się różne kontrowersje, dotyczące tej platformy. Ostrzeżenia płynęły na przykład z Niemiec.

Dalsza część tekstu pod wideo

UOKiK przygląda się Temu

Z działalnością Temu są związane różne wątpliwości, między innymi związane z możliwością omijania przez tę platformę dyrektywy Omnibus. Przepisy te wymagają, by przedsiębiorca organizujący wyprzedaż, informował o najniższej cenie danego produktu lub usługi z ostatnich 30 dni. Takich zapisów podobno nie stosuje Temu ani na swojej stronie internetowej, ani w komunikacji marketingowej. Dlatego działalności platformy przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, o czym informują Wirtualnemedia.pl.

Jesteśmy w trakcie analizy sygnałów które do nas trafiły. Cztery pochodzą od konsumentów, jeden od przedsiębiorcy. Trzy z nich dotyczą naruszenia dyrektywy Omnibus.

– dowiedziały się Wirtualnemedia.pl od UOKiK

Naruszenia związane z Omnibusem to nie jedyne "winy" platformy Temu. Konsumenci skarżą się również na temat jakości i dostępności produktów, a także sprzedaży artykułów niespełniających norm. Dodatkowo, w reklamach na Facebooku są podawane inne ceny niż na stronie Temu. Cała sprawa jest o tyle istotna, że – jak podaje Mediapanel – w styczniu tego roku Temu.com miał w Polsce 3,69 mln odwiedzających, o 0,47 miliona więcej niż miesiąc wcześniej. W tym samym czasie Allegro.pl zanotowało spadek z 9,65 mln do 9,12 mln odwiedzających