Znamy już najlepsze pomysły na mobilne aplikacje medyczne
Wyłoniono pięciu finalistów konkursu AppCamp Polska organizowanego przez firmę Kainos. Prezentujemy ich pomysły na mobilne aplikacje medyczne.
Wyłoniono pięciu finalistów konkursu AppCamp Polska organizowanego przez firmę Kainos. Prezentujemy ich pomysły na mobilne aplikacje medyczne.
Do udziału w AppCamp Polska zgłosiło się ponad 120 studentów. Z tej grupy organizatorzy wybrali osiemnaścioro, którzy przez sześć kolejnych weekendów poznawali tajniki tworzenia programów na telefony iPhone i iPody. Z tej grupy komisja wybrała pięciu studentów, których pomysły na aplikacje okazały się najciekawsze i które mają największe szanse na realizację i powodzenie na rynku. Uczestnicy AppCamp zmierzyli się z trudnym zadaniem, ponieważ aplikacje muszą być związane z medycyną.
Gotowe aplikacje zostaną opublikowane w AppStore, z którego będą mogli je pobrać wszyscy użytkownicy urządzeń firmy Apple. W finale zwycięży twórca tej aplikacji, która zyska najlepsze oceny użytkowników i będzie najczęściej pobierana.
W finale AppCamp zmierzą się:
• Krzysztof Ropiak (Politechnika Gdańska)
Aplikacja dla osób spędzających dużo czasu przed komputerem. iPhone będzie zadawał ćwiczenia, które można wykonać nawet przy biurku.
Przykłady ćwiczeń:
• użytkownik będzie musiał kreślić w powietrzu “ósemki". iPhone, dzięki wbudowanemu akcelerometrowi, będzie śledził ruchy użytkownika i wskazywał, czy ćwiczenie zostało wykonane poprawnie; ruchy “zadane" do wykonania będą zaprojektowane tak, aby rozluźniały mięśnie całej ręki i ramion
• użytkownik, wskazanym przez telefon palcem, będzie musiał kreślić na ekranie określone kształty; dzięki temu rozluźni mięśnie nadgarstka, które napinają się w czasie pisania na klawiaturze
• na ekranie telefonu będzie poruszał się punkt, który użytkownik będzie musiał śledzić oczami; wbudowana kamera będzie śledziła ruch gałek ocznych i program będzie dobierał długość trwania i intensywność ćwiczenia do potrzeb użytkownika.
Jurorzy bardzo wysoko ocenili sam pomysł (i dorzucili od siebie kilka uzupełnień, np. rywalizacja wewnątrz firmy, zbieranie punktów za wykonanie ćwiczeń i robienie rankingów, dodać kilka elementów “zabawy", takich jak ćwiczenie polegające na popychaniu do celu znajdującej się na ekranie kulki określonymi ruchami głowy). Aplikacja jest uniwersalna (można ją stosować w każdym miejscu na świecie), można ją dostosować do konkretnych wymogów BHP, a pomysłodawca ma umiejętności niezbędne do jej stworzenia.
• Jakub Fornal (Politechnika Gdańska)
Aplikacja przeznaczona dla pediatrów, którzy mają do czynienia z dziećmi w wieku powyżej 3 lat. Elektroniczny asystent (roboczo nazywany Panem Strzykawką) będzie tłumaczył dzieciom na czym polegają różne badania. Animowane postacie wykorzystywane w aplikacji mają pomóc dzieciom się uspokoić, a lekarzom ułatwić przeprowadzanie badań.
• Emilia Dominiak
Audiometr na iPhone
Aplikacja ma służyć do samodzielnego badania słuchu. Użytkownik będzie mógł w zaciszu (wokoło powinno być cicho) własnego domu sprawdzić, jak reaguje na różne dźwięki. Po usłyszeniu dźwięku (za pomocą słuchawek) będzie musiał wykonać polecenie wydane przez telefon. Pomysł na aplikację został już skonsultowany z laryngologiem, który pomoże w testowaniu aplikacji. Pomysłodawczyni interesuje się promocją zdrowia. Redaguje magazyn Żyj Długo, tematem udało się jej zainteresować Pomorski Magazyn Medyczny.
• Mateusz Dziadko (Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
Aplikacja przeznaczona dla osób poszkodowanych w wypadkach.
• Jakub Stempnik (Politechnika Gdańska)
Aplikacja do analizy lateralizacji słuchowej i stosowania metody Tomatisa. Lateralizacja to zjawisko, które powoduje, że każdy człowiek inaczej słucha uchem prawym, a inaczej lewym. Zgodnie z metodą prof. Tomatisa, stymulowanie układu nerwowego odpowiednio dobranymi dźwiękami może wpłynąć na poprawę funkcjonowania mózgu (zdolności koncentracji, kreatywności itp.). Aplikacja będzie pozwalała na stosowanie tej metody użytkownikom iPhonów. Pomysł na aplikację jest nowatorski i został oceniony jako dosyć skomplikowany w realizacji, ale pomysłodawca ma na temat tego zjawiska dużą wiedzę (jest m.in. członkiem Audio Engineering Society).
W niedzielę 18. grudnia, w siedzibie Kainos w Gdańsku, finaliści otrzymają komputery MacBook Air i iPody niezbędne do dalszej pracy nad aplikacjami.