Facebook ugnie się pod presją? CERT Polska żąda zmian

W ostatnich dniach w siedzibie NASK odbyło się ważne spotkanie, w którym wzięli udział przedstawiciele CERT Polska, firmy Meta oraz Ministerstwa Cyfryzacji. Celem rozmów była analiza i omówienie postulatów opracowanych przez specjalistów CERT Polska, zmierzających do ograniczenia liczby szkodliwych treści na platformach należących do Mety, takich jak Facebook.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Facebook ugnie się pod presją? CERT Polska żąda zmian

Kluczowe postulaty

Głównym żądaniem przedstawionym przez CERT Polska jest synchronizacja platform Meta z Listą Ostrzeżeń oraz innymi lokalnymi źródłami danych, specjalizującymi się w identyfikacji zagrożeń. Taki krok umożliwiłby automatyczne blokowanie treści oznaczonych jako szkodliwe, co mogłoby znacznie poprawić skuteczność filtrowania złośliwych linków zewnętrznych publikowanych na platformach firmy Meta.

Dalsza część tekstu pod wideo

Kolejnym postulatem jest udoskonalenie działania biblioteki reklam Ad Library. CERT Polska domaga się zmian, które pozwoliłyby skuteczniej wyszukiwać reklamy oraz powiązane z nimi strony tworzone przez grupy przestępcze. Aktualne narzędzia nie zawsze są wystarczająco skuteczne w wykrywaniu nadużyć związanych z kreatorem reklam Meta, co umożliwia cyberprzestępcom obchodzenie mechanizmów weryfikacyjnych.

Monitoring i ocena

Dyrektor NASK, Radosław Nielek, podkreślił znaczenie współpracy z globalnymi platformami internetowymi w zapewnianiu bezpieczeństwa polskim internautom.

NASK stoi na straży bezpieczeństwa użytkowników polskiego internetu. Potrzebujemy do tego współpracy ze strony właścicieli platform internetowych takich jak Meta. Oczekujemy, że przedstawione przez nas rozwiązania, zostaną niezwłocznie wdrożone.

– powiedział Radosław Nielek

Specjaliści z CERT Polska będą monitorować postępy Mety w implementacji zaproponowanych zmian, a pierwsza ocena efektów współpracy ma zostać przeprowadzona za trzy miesiące.

Walka z oszustwami reklamowymi

Lista oczekiwań wobec społecznościowego imperium Marka Zuckerberga, powstała na podstawie analizy przygotowanej przez zespół CERT Polska, zatytułowanej „Oszustwa reklamowe na dużych platformach internetowych”. Dokument ten szczegółowo opisuje sposoby, w jakie cyberprzestępcy wykorzystują serwisy społecznościowe do oszukiwania i okradania internautów w Polsce. Kluczowym celem proponowanych zmian jest zwiększenie ochrony użytkowników przed tego typu działaniami.

Perspektywy na przyszłość

Wdrożenie postulatów CERT Polska może stanowić istotny krok w walce z cyberprzestępczością w sieci. Jeśli Meta zdecyduje się na wprowadzenie sugerowanych rozwiązań, internauci zyskają większe poczucie bezpieczeństwa, a cyberprzestępcy napotkają na trudniejsze do pokonania bariery. Kolejne miesiące pokażą, czy wspólne działania przyniosą oczekiwane rezultaty.