Naukowcy biją na alarm. Oglądasz media społecznościowe? Stajesz się głupszy

Czasami czujesz, że stajesz się głupszy od filmów oglądanych w Internecie? Okazuje się, że może to mieć sporo wspólnego z prawdą.

Damian Jaroszewski (NeR1o)
25
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Naukowcy biją na alarm. Oglądasz media społecznościowe? Stajesz się głupszy

W Internecie możemy trafić na różne treści. Nie brakuje materiałów merytorycznych, o wysokiej jakości, ale pełno jest też durnych filmików, które nic nie wnoszą do naszego życia. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że tylko przez nie głupiejemy. To określenie — jak się okazuje — ma sporo wspólnego z prawdą. Przez oglądanie TikToka stajemy się głupsi.

Dalsza część tekstu pod wideo

Naukowcy biją na alarm

Badania na ten temat przeprowadziło kilka zespołów badawczych, między innymi na Uniwersytecie Oxfordzkim oraz Harwardzkiej Szkole Medycznej. Wnioski są jednoznaczne. Kompulsywne konsumowanie treści internetowych wpływa negatywnie na nasz mózg. Dochodzi między innymi do zmniejszenia istoty szarej, która jest jednym z głównych budulców układów nerwowego.

Naukowcy, dzięki neuroobrazowaniu, zauważyli zmniejszenie objętości istoty szarej w obszarach mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie nagrody, kontrolę impulsów oraz podejmowanie decyzji. Efekty przeglądania TikToka lub Instagrama są pod tym względem zbliżone do uzależnienia od metamfetaminy czy też alkoholu.

Szczególnie mocno są na to narażeni nastolatkowie, którzy mają ogromny problem uzależnieniem od telefonów. Co gorsze, kompulsywne konsumowanie treści źle wpływa na naszą psychikę. Z kolei osoby z problemami są skłonne do mocniejszego angażowania się w tego typu czynności, więc powstaje tzw. błędne koło. Im większe problemy, tym większa skłonność do konsumowania treści, które te problemy pogłębiają.

Co zalecają naukowcy? Przede wszystkim zrównoważone podejście. Negatywne skutki konsumowania internetowych treści można odwrócić między innymi za sprawą aktywności fizycznej, a także interakcji społecznych.