Polacy, zamiast spać, siedzą na tych stronach. Co czwarty przez to nie dosypia
Co czwarty Polak śpi poniżej 5 godzin, a 66% korzysta z telefonu nocą – raport Gemius ujawnił, jakie są nawyki polskich użytkowników smartfonów.

Według danych GUS przeciętny czas snu Polaków wynosi 8,5 godziny, jednak najnowszy raport Gemius „Sen, seks i smartofony” ujawnia, że deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością.
Przedstawiona w raporcie analiza aktywności nocnej użytkowników smartfonów wskazuje, że rzeczywisty czas bez aktywności na telefonie to średnio 7 godzin i 15 minut. Aż 66% badanych korzysta z telefonu w godzinach nocnych (22:00-6:00), a co czwarta osoba pozostaje nieaktywna przez mniej niż 5 godzin, co sugeruje, że znaczna część użytkowników nie zapewnia sobie wystarczającej przerwy od ekranów.



Analiza Gemius wskazuje także, że w nocy użytkownicy najczęściej konsumują treści związane z erotyką, kulturą i rozrywką, podczas gdy za dnia wybierają informacje, biznes i finanse. Noc sprzyja bardziej osobistym i emocjonalnym wyborom treści, a także dłuższemu zatrzymywaniu się przy wybranych kategoriach. W tym czasie częściej sięgają po materiały, które nie są narzucane przez algorytmy i reklamy, lecz odzwierciedlają ich indywidualne potrzeby.
Najczęściej konsumowaną kategorią treści nocnych są materiały erotyczne. Choć główną grupę odbiorców stanowią osoby w wieku 19-59 lat, to raport ujawnia, że 15% seniorów (60-75) również korzysta z tego typu treści. Udział ten jest taki sam jak w przypadku udziału tej grupy w ruchu aplikacyjnym na komunikatorach.
Zauważalny jest wzrost popularności w godzinach nocnych komunikatorów, takich jak Messenger czy WhatsApp. Jednocześnie osoby oglądające treści erotyczne ponad dwukrotnie częściej tuż po ich konsumpcji przechodzą do aplikacji służących do komunikacji. Według Gemius może to sugerować potrzebę nawiązania kontaktu, poszukiwania bliskości i relacji międzyludzkich po zetknięciu się z cyfrową formą intymności.
Analiza powstała w oparciu o dane pochodzące z panelu badawczego Gemius reprezentatywnego dla populacji Polaków 7-75 lat. W badanym okresie obejmował on 2,5 tys. użytkowników smartfonów.