Masz taki dysk? Uważaj, łatwo stracić dane

W sieci przybywa doniesień od oburzonych osób, którym przenośny SSD wykasował lub uszkodził wszystkie dane. Problem dotyczy nośników znanego producenta.

Przemysław Banasiak (Yokai)
19
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Masz taki dysk? Uważaj, łatwo stracić dane

Przenoszenie danych oraz wykonywanie kopii zapasowych jeszcze nigdy nie było prostsze. Płyty CD i DVD posłaliśmy na szczęście do lamusa. Aktualnie królują usługi chmurowe oraz przenośne HDD i SSD, które oferują znacznie większe pojemności oraz wyższą wydajność. To zaś przekłada się na krótszy czas transferu plików

Dalsza część tekstu pod wideo

Najnowsze zewnętrzne SSD SanDiska mają spory problem

Oczywiście tak jak ze wszystkim, tak i kupując zewnętrzny nośnik danych trzeba zrobić porządne rozeznanie. I wygląda na to, że wybór dużego i znanego producenta wcale nie musi być gwarantem niezawodności. W sieci przybywa bowiem doniesień od posiadaczy SSD od SandDiska, które usuwają dane użytkowników.

Jak zauważyła redakcja ArsTechnica, na portalu Reddit można znaleźć w ostatnich miesiącach całe zatrzęsienie wpisów od niezadowolonych użytkowników SanDisk Extreme V2 SSD oraz Extreme PRO V2 SSD. Problem jest poważny - nośnik nagle przestaje być wykrywany przez PC i wymazuje lub uszkadza zapisane dane.

Masz taki dysk? Uważaj, łatwo stracić dane

Dotyczy to głównie posiadaczy modeli o pojemności 4 TB, ale osoby używające wersji 2 TB również zgłaszają ten problem. Japońskie sklepy oraz użytkownicy zbierający zgłoszenia twierdzą, że chodzi przede wszystkim o nośniki wyprodukowane w ostatnim czasie (od listopada 2022 do teraz).

SanDisk do tej pory nie wypowiadał się w tej sprawie i ignorował pytania konsumentów. Firma jednak w końcu przełamała milczenie pod naciskiem prasy. W skrócie? Western Digital zdaje sobie sprawę z sytuacji i namierzył już problem. Rozwiązaniem ma być aktualizacja firmware, która niedługo trafi na stronę WWW.

Masz taki dysk? Uważaj, łatwo stracić dane

Amerykanie twierdzą jednak, że problem dotyczy wyłącznie wersji 4 TB (oznaczenia SDSSDE61-4T00 i SDSSDE81-4T00). Nic nie wspominają o SanDisk Extreme SSD i Extreme PRO SSD o pojemności 2 TB.

Jeśli dotknął Was ten problem możecie użyć gwarancji - jest ona długa, bo aż 5 letnia. Tylko, że to nie przywróci danych. Co więcej dostając nowy SSD ze sklepu czy od producenta nie ma żadnej pewności, że sytuacja się nie powtórzy. Cóż, tutaj kolejny raz potwierdza się reguła 3-2-1 dla robienia kopii danych.