To nie USA są największym biorcą kości pamięci
Chociaż Samsung kojarzy się w Polsce głównie ze smartfonami, telewizorami i sprzętem AGD, to ogromny konglomerat obecny w wielu sektorach i numer jeden w produkcji kości pamięci. Jak się okazuje, to nie USA jest największym importerem pamięci Samsunga.

Chiny wessały ile się tylko dało
Chińska strategia pobudzenia gospodarki doprowadziła w 2023 roku do zakupu chipów Samsunga za aż 44 mld dolarów. Chiny pokonały tym samym USA, które dokonały zakupów o wartości 42,1 mld dolarów. Najbardziej znamienny jest w tym wszystkim dramatyczny wzrost zainteresowania pamięciami po stronie chińskiej — rok wcześniej sprzedaż do Chin wyniosła jedynie 28,9 mld dolarów, mówimy więc o wzroście o 53,9% rok-do-roku.
Chociaż Samsung właściwie nie istnieje na chińskim rynku smartfonów, to bez Samsunga rynek ten nie byłby w stanie funkcjonować. To właśnie Samsung dostarcza chipy pamięci (NAND i LPDRR), płyty główne oraz sterowniki wyświetlaczy. Koreańczycy sprzedają też Chinom niektóre chipy HBM (High Bandwith Memory), kluczowe do budowy serwerów uczenia maszynowego.


![Monitor LENOVO L24i-4A 23.8" 1920x1080px IPS 100Hz 1 ms [MPRT]](https://www.mediaexpert.pl/media/cache/resolve/gallery_xml/images/67/6795322/Monitor-LENOVO-L24i-4A-front.jpg)
Te ostatnie podlegają ograniczeniom eksportowym ze strony Stanów Zjednoczonych, stąd to bardziej resztki ze stołu niż topowe układy. Mimo wszystko skala sprzedaży układów pamięci do Chin może zaalarmować USA i postawić Koreę Południową w ogniu wojny handlowej pomiędzy USA a Chinami.
Jak Chiny pobudzają gospodarkę?
Od pewnego czasu chiński rząd wdraża politykę bodźców gospodarczych. Środki te miały na celu zwiększenie popytu na produkty technologiczne, w tym smartfony, sprzęt AGD i inne urządzenia. Dodatkowo zachęcano firmy do modernizacji swoich fabryk poprzez zakup bardziej zaawansowanego sprzętu.
Rząd Chin dla osiągnięcia swojego celu wpompował w rynek w 2023 roku równowartość 20 mld dolarów. I jak teraz widzimy, agresywna strategia władz okazała się sukcesem — zarówno na rynku konsumenckim, jak i w sektorze technologicznym.