DAJ CYNK

Trochę szok. TikTok śledzi cię nawet jak nie masz konta

Patryk Łobaza (BlackPrism)

Aplikacje

Do tej pory śledzenie użytkowników w sieci mogło kojarzyć się głównie z Facebookiem i Google. Okazuje się, że do niechlubnego grona dołącza również największa platforma społecznościowa.

Od lat nie jest żadną tajemnicą, że korzystanie z Facebooka i Instagrama w trakcie przeglądanie Internetu sprawia, że nasza aktywność jest rejestrowana, gromadzona i sprzedawana podmiotom trzecim lub wykorzystywana w celu wyświetlania reklam. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku przeglądarki Chrome i wyszukiwarki Google. Okazuje się, że TikTok nie jest wcale lepszy.

TikTok szpieguje użytkowników

Google wykorzystuje swoje tagi, Facebook korzysta z pikseli, tak samo TikTok zbiera dane do reklam online i nie ogranicza się do użytkowników, którzy posiadają konto na platformie. Nie trzeba mieć też włączonej aplikacji.

Dochodzenie zostało przeprowadzone wspólnie przez Consumer Reports i Disconnected. Okazuje się, że setki organizacji i firm udostępniają dane TikTokowi za pośrednictwem pikseli, czyli specjalnych linijek kodów, które śledzą aktywność użytkownika na danej stronie. W ten sposób chińska firma gromadzi informacje, które mogą obejmować adres IP, unikalny numer identyfikacyjny, liczą czas spędzony na danej stronie i zapisują aktywności.

Podobnie jak inne platformy, dane, które otrzymujemy od reklamodawców, są wykorzystywane do poprawy skuteczności naszych usług reklamowych

- tłumaczy przedstawicielka TikToka, Melanie Bosselait w rozmowie z Disconnected.

TikTok broni się, że tak jak inne platformy, używają różnych trackerów do mierzenia, ile osób przybyło do witryny za pośrednictwem reklamy na ich platformie, niezależnie od tego, czy spowodowało to działanie – takie jak sprzedaż, rezerwacja lub rejestracja konta – i przekazują te statystyki z powrotem do reklamodawcy.

Udało się potwierdzić fakt, że TikTok pozyskuje nawet informacje o osobach, które nie korzystają z ich platformy. Patrick Jackson z Disconnected był zdziwiony tym, jak szerokie zasięgi mają narzędzia TikToka. Zwrócił uwagę na to, że ludzie są już przyzwyczajeni do myślenia o tym, że Facebook zawsze wie, co robisz, lecz nie wykształcili jeszcze takiej opinii o TikToku.

Zobacz: TikTok stanowczo. Na ich platformie nie ma na to miejsca
Zobacz: Google zamierza wprowadzić animowane emotikony

Chcesz być na bieżąco? Obserwuj nas na Google News

Źródło zdjęć: Dulin / Shutterstock.com

Źródło tekstu: Consumer Reports/Disconnected