Deutsche Telekom wprowadza SMS-Firewall. To nowa ochrona przed oszustwami (aktualizacja)

Deutsche Telekom ogłosił, że 1 kwietnia tego roku uruchomi nową usługę mającą na celu ochronę użytkowników przed oszukańczymi wiadomościami SMS. Nowy system ma automatycznie wykrywać i blokować niebezpieczne treści, aby zapobiec próbom wyłudzeń i atakom phishingowym.

Marian Szutiak (msnet)
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na X
Deutsche Telekom wprowadza SMS-Firewall. To nowa ochrona przed oszustwami (aktualizacja)

Jak działa SMS-Firewall?

System filtrujący wiadomości SMS nie jest całkowicie nowym pomysłem – pojawił się już w dokumentacji usług Telekomu z 1 sierpnia 2024 roku. Zgodnie z nowymi zasadami operator:

Dalsza część tekstu pod wideo
  • może oznakować podejrzane SMS-y specjalnym ostrzeżeniem w polu nadawcy,
  • może całkowicie zablokować wiadomości zawierające potencjalnie szkodliwe treści,
  • skupi się przede wszystkim na SMS-ach zawierających linki do stron phishingowych i szkodliwego oprogramowania.

Niemiecki operator zaznacza jednak, że nie może zagwarantować pełnej ochrony. Jednak system powinien znacząco zmniejszyć liczbę fałszywych wiadomości docierających do klientów.

Dlaczego usługa wchodzi w życie dopiero teraz?

Nowa funkcja była planowana od dawna, jednak jej wdrożenie wymagało zgody regulatora. Telekom tłumaczy, że do tej pory SMS-y były traktowane jak rozmowy telefoniczne, co oznaczało, że ich automatyczna analiza mogłaby zostać uznana za naruszenie prywatności.

Jednak ze względu na gwałtowny wzrost liczby prób oszustw, niemiecka Federalna Agencja ds. Sieci zgodziła się na wdrożenie technicznej weryfikacji wiadomości SMS.

Na początku system skupi się na wiadomościach pochodzących z zagranicznych numerów. W dalszej części roku ochrona zostanie rozszerzona na wiadomości z niemieckich sieci.

Deutsche Telekom wprowadza SMS-Firewall. To nowa ochrona przed oszustwami (aktualizacja)

SMS-Firewall również dla innych marek?

Oprócz głównej marki Deutsche Telekom, o nowej usłudze informuje także fraenk, operator działający na infrastrukturze Telekomu. Na razie nie wiadomo, czy SMS-Firewall obejmie także pozostałe sieci korzystające z infrastruktury Telekomu, ale prawdopodobnie rozwiązanie zostanie stopniowo wdrażane również u innych dostawców.

Dzięki wprowadzeniu SMS-Firewall, klienci Telekomu mogą liczyć na lepszą ochronę przed fałszywymi wiadomościami i próbami oszustw. Dzięki temu ich codzienne korzystanie z sieci mobilnej powinno się stać bezpieczniejsze.

Aktualizacja: T-Mobile Polska

W związku z zapowiedzią niemieckiego operatora pojawiło się pytanie, czy podobne rozwiązanie będzie działać (lub działa) w T-Mobile Polska, również należącym do Grupy Deutsche Telekom. Oto krótki komentarz, który otrzymaliśmy z biura prasowego magentowego operatora:

W T-Mobile Polska 25.03.2024 r. wdrożyliśmy rozwiązanie Anty Smishing, które chroni klientów przed zagrożeniami z użyciem usługi SMS/MMS (twz. smishingiem). Współpracujemy w tym temacie ze stroną rządową NASK w celu skutecznego blokowania wzorców SMS zawierających niebezpiecznych treści. Uruchomiliśmy także darmowy numer 8080, na który klienci mogą wysłać SMS do NASK ze zgłoszeniem próby oszustwa.

Katarzyna Sosnowska, Departament Komunikacji Korporacyjnej, T-Mobile Polska