Złośliwe i niezbyt mądre. Celowo są bohaterami kampanii Ministerstwa
Złośliwe i niezbyt mądre osobniki knują w czeluściach Internetu i prześcigają się w pomysłach, jak tu oszukać porządnego obywatela. Czy to fikcja, czy rzeczywistość? To najnowsza kampania o dezinformacji uczulającej na fałszywe treści w Internecie.

Nie daj trollom się skłócić
"Bądź świadomym internautą" - przypomina Ministerstwo Cyfryzacji wszystkim Polakom, korzystającym z internetu. Ruszyła kolejna kampania o dezinformacji Ministerstwa Cyfryzacji i NASK. W jej ramach opublikowano w sieci nowy spot, który poprzez dialogi trollów, ma uczulać na fałszywe treści w sieci, edukować oraz zwracać uwagę na palący problem - weryfikowanie informacji oraz zgłaszanie nieprawdziwych treści.
Publikujemy kolejny spot w ramach kampanii o dezinformacji uczulającej na fałszywe treści w Internecie. Wywoływanie paniki, skłócenie społeczeństwa, ośmieszenie Państwa – do tego dążą osoby publikujące dezinformację Nie pozwól wciągnąć się w ich pułapkę: nie przekazuj, sprawdź źródło, zgłoś na http://nask.pl/dezinfo i bądź świadomym internautą
Nie daj trollom się skłócić! 🧌
— Ministerstwo Cyfryzacji (@CYFRA_GOV_PL) November 28, 2024
Publikujemy kolejny spot w ramach kampanii o dezinformacji uczulającej na fałszywe treści w Internecie. 🌐
Wywoływanie paniki, skłócenie społeczeństwa, ośmieszenie Państwa – do tego dążą osoby publikujące dezinformację‼️ Nie pozwól wciągnąć się w… pic.twitter.com/uG0UBQ6lIm
Dezinformacja to problem społeczny
Zjawisko to nie jest jakieś nowe i mamy do czynienia z nim już od dłuższego czasu. Określane jest potocznie mianem „fake newsów”. Owa „dezinformacja”, w dobie cyfrowej nabrała zupełnie nowego wymiaru. Internet, który miał być przestrzenią wolnej wymiany informacji, stał się również narzędziem manipulacji, oddziałującym na emocje i poglądy milionów osób.



Dezinformacja stanowi zagrożenie dla stabilności społecznej i demokratycznego porządku. Pomimo, że świadomość Polaków na ten temat znacząco wzrosła w ostatnich latach, samo zjawisko ewoluuje, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane techniki manipulacji. Dlatego potrzebne są szerokie działania edukacyjne, które pomogą społeczeństwu przeciwdziałać jej skutkom.
– podkreśla wicepremier i minister cyfryzacji, Krzysztof Gawkowski.
Trolle symbolem zagrożenia
Dzięki wykorzystaniu powszechnie znanych symboli i narracji kampania ma trafić do szerokiego grona odbiorców i pomóc w budowaniu społecznej odporności na manipulację.
Wreszcie zmaterializowaliśmy autorów dezinformacji! Złośliwe i niezbyt mądre osobniki teraz objawiają nam się w pełnej krasie. Skorzystaliśmy wprost z symboliki przypisanej trollom w kulturze i sztuce – wygląd, charakter. Umieściliśmy je w świecie mitycznym, a jednocześnie współczesnym – gdzieś w czeluściach Internetu.
– tłumaczy Ireneusz Stankiewicz, Partner Zarządzający Fabryki Komunikacji Społecznej.
Oto, jak aktywnie przeciwdziałać dezinformacji:
- Unikać rozpowszechniania niesprawdzonych treści;
- Weryfikować źródeła informacji;
- Zgłaszać dezinformację na stronie: www.nask.pl/dezinfo
Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach – w największych stacjach telewizyjnych i radiowych, w tym regionalnych, a także w Internecie i na kanałach własnych Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK. Za kreację i koncepcję kreatywną odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej.
Zobacz: Nabijają Polaków w butelkę. Zobacz, co warto wiedzieć zanim klikniesz
Zobacz: Marzymy o nich, ale bywają ryzykowne. Te lepiej omijaj szerokim łukiem