Niezwykła czaszka znaleziona. To odkrycie może wywrócić podręczniki

Patryk Łobaza (BlackPrism)

Kilka lat temu na terenie Chin odkryto czaszkę, która swoim wyglądem nie pasuje do żadnego znanego hominina. Naukowcy nie wykluczają, że mamy do czynienia z kolejną gałęzią ewolucji człowieka.

Od dawna wiadomo już, że w trakcie ewolucji człowieka, powstał nie tylko człowiek rozumny (homo sapiens). Podczas swojej długiej historii, koegzystował  on z innymi przedstawicielami rodzaju Homo, w tym z człowiekiem neandertalskim. Później na podstawie analizy DNA szczątków sprzed 41 tysięcy lat  wyodrębniono również Człowieka z Denisowej Jaskinii. Tymczasem czaszka odnaleziona w Chinach nie pasuje do żadnego ze znanych przedstawicieli rodziny człowiekowatych.

Tajemnicza czaszka odnaleziona w Chinach w 2019 roku

W 2019 roku w chińskim Hualongdong międzynarodowy zespół naukowców odkrył skamieniałe szczątki czaszki i nóg praczłowieka, które zostały skatalogowane jako HLD 6. Teraz po latach badań udostępniono efekty pracy badaczy, które mogą zachwiać całą dotychczas zgromadzoną wiedzą przez paleoantropologów.

Raport opublikowany na łamach Journal of Human Evolution wskazuje na to, że odnalezione fragmenty czaszki mają bardzo wiele cech wspólnych zarówno z człowiekiem współczesnym, jak i przedstawicielami dawno wymarłych homininów. Co ciekawe, datowanie wykazało, że szczątki pochodzą sprzed 300 tysięcy lat, a homo sapiens na terenie Chin pojawił się dopiero 120 tysięcy lat temu. Oznacza to, że niektóre cechy budowy człowieka współczesnego występowały jeszcze na długo przed jego przybyciem.

Naukowcy doszli do wniosku, że najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest istnienie hybrydowej rasy, wywodzącej się zarówno od neandertalczyków, jak i denisowian. Odnalezione szczątki należą do nastolatka w wieku 12 lub 13 lat. Cechą charakterystyczną żuchwy jest brak podbródka.

Zobacz: Niecodzienne zderzenie epok. Archeolodzy kopią na terenie kosmodromu